En vetenskaplig förklaring för kärlek?

Läste en intressant artikel, som är skriven av Claire McLoughlin, och den handlar om kärlek, men på ett vetenskapligt sätt. Science of Love - Cupid's Chemistry, berättar om vilka hormoner som styr våra känslor. Ni kan läsa artikeln här : http://www.thenakedscientists.com/HTML/articles/article/clairemcloughlincolumn1.htm/.

"Choosing a Partner
Now, when it comes to choosing a partner, are we at the mercy of our subconscious or do we make a more conscious decision?

It is to our advantage to choose a partner with the best possible genes as these genes will be passed on to our children and ensure they are healthy. Therefore, we naturally seek out somebody with an immune system different to our own. Additionally, it is important to find a mate with whose genes are also similar enough to our own to confer a tried and tested immune system. Is this the reason we fancy those who remind us of our parents perhaps? When we are attracted to another person, it could be because we subconsciously like their genes."

Visst tänker man på egenskaperna hos en person som man vill starta en relation med, speciellt om man satsar på en seriös relation, men kärlek vid första ögonkastet? När man ser någon som får en att bli stel och plötsligt sluta andas? Händer det bara på överromantiska tjejfilmer, eller kan det hända i verkligheten? Om det händer i verkligheten, tänker man i just den stunden att den personen har de gener som försäkrar våra barn att vara hälsosamma? Tänker man på imunförsvaret då? Kan det vara så att "vår hjärna" inte tänker, utan det är hormonerna som kan "se" den personen och därmed skicka dessa signaler så att vi faller och blir kära? Vilka styr vilka? Vi styr hormoner, eller hormoner styr oss?

Det så kallade "kärlek vid första ögonkastet", kanske kan förklaras med alla hormoner , som McLoughlin tar upp i sin artikel. Men då måste jag ställa frågan: hur kommer det sig att man får dessa hormoner, när man möter bara vissa personer?

Jag är inte färdig med detta ämnet, jag återkommer med mer diskussion på kommande blogginlägg för nu är jag trött och vill sova!

Godnatt

//Shams


Kommentarer
Postat av: Elin

Låter som något du och jag skulle kunna diskutera i timmar! Saknar dig gumman, när kommer du tillbaka till Motala?

2008-04-17 @ 21:51:28
URL: http://elinelwin.blogg.se
Postat av: Anonym

Ja du Shams. Lite trist blir det om man börjar tänka på kärlek på enbart ett vetenskaplig sätt, även om det är kemiska reaktioner i kroppen som kontrollerar dem vi är.. Jag tycker att vi får helt enkelt bara tro på att det finns kärlek vid första ögonkastet och allt annat som hör till, känns bättre så;). tack care girl. I MISS YOU!

2008-04-17 @ 21:56:44
Postat av: Shams

jag saknar dig också gumman elin, off ingen aning när jag kommer till motala, för jag har det väldigt stressigt just nu. så det kommer nog inte bli förens på sommarlovet !. Du skulle ju komma till sthlm, vad hände med den planen? puss

2008-04-17 @ 22:41:05
Postat av: Shams

postat av ?
Jag håller med dig min X kompis! livet skulle bli så tråkigt om allt skulle förklaras med kemiska reaktioner, men å andra sidan så finns det en hel del sanning i det i och med att det faktiskt sker kemiska reaktioner och hormonerna skickar signaler hit och dit när vi blir kära.

2008-04-17 @ 22:46:57
Postat av: Elin

Jag kommer till dig snart, drar med mig hela gänget och så sover vi alla i din lägenhet ;P

2008-04-18 @ 09:45:54
URL: http://elinelwin.blogg.se
Postat av: Shams

åh härligt, ni är alla välkommna! :D

2008-04-18 @ 12:20:28
Postat av: Anonym

Din kompis X är samma kompis som du dissar nu på söndag=(=(.... ;P. Trodde att jag hade skrivit mitt namn, nu får du se om du kan gissa vem det är. Trodde att jag var den enda som blandade engelska med svenska;). You dissapointed me woman .. :P I miss you!!! Kom å hälsa på!!! den 17 maj har vi party party här. Du är välkommen. pusss

2008-04-19 @ 09:54:18
Postat av: Shams

haha misstänkte att det var du !!
miss u too honey! sluta jag dissade inte dig, men jag lovar jag kommer förbi nångång! du får också komma hit, vill du inte se min vackra lägenhet :P?
ohh härligt, vem fyller år? sandra? i'll be there!
pussssssar

2008-04-19 @ 19:17:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0