Nörd

Biokemi 15 hp, är det som gäller på måndag. Tro det eller ej, jag har saknat plugget ! Ett klart tecken på att jag blir nördigare och nördigare för varje år , eller hur? Jag saknar inte stressen, tentapaniken, tentorna, labrapportskrivandet, utan jag saknar att vara där på lilla KÖL (Kemiska ÖvningsLaboratoriet) och lyssna på intressanta och konstiga saker som man till slut kanske fattar dagarna innan tentan. Och jag saknar att ta på mig min sönderslitna lab.rock som är smutsad med massa farliga kemikalier (från organ kursen såklart!), och mina otroligt sexiga skyddsglasögon!

Biokemin från gymnasiet ligger bakom mitt val till utbildningen jag läser idag, så jag hoppas att jag inte blir besviken på biokemin på universitets nivån nu. 

" Kursen ger detaljerad kunskap om uppbyggnad och struktur hos de olika biomolekylerna (proteiner, lipider/membraner, kolhydrater och nukleinsyror) , deras funktioner i en levande cell och hur strukturen relaterar till funktionen. Enkel enzymkatalys och principerna för membrantransport behandlas också.

Kursen ger även en detaljerad kunskap om förloppen i de mest centrala allmänt förekommande biokemiska processerna, dvs energiomsättning och informationsöverföring från DNA. Grundläggande reglering behandlas i samband med detta.

Laborationsdelen ger kunskap om de vanligaste biokemiska teknikerna och innefattar såväl studier av enskilda cellulära komponenter (proteiner, enzymer, DNA) som funktionella studier av mer eller mindre intakta biologiska system (fotosyntes och genreglering). "    ( http://www.kemi.su.se/page.php?pid=311&lang=sv )



 ( http://gluefox.com/skap/evol/chemiosm2.gif )


Var kommer ordet nörd ifrån och vem ,när och varför uppstod det? Kan bli ett intressant inlägg, om man har tillräckligt mycket information och fakta , ork och lust att skriva. Dvs. saker som jag inte har just nu , men det kommer...

// Shams


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0