Protein

Livet kan inte bli sämre, jag lovar. Men jag kämpar!

Idag blev det frukt till lunch, dels för att jag inte hann och dels för att jag inte hade matlust, så nu måste jag äta något, därför ligger det en välkryddad laxfilé i ugnen och en god sallad innehållande isbergssallad, morötter, tomater, mintblad och pesto på tallriken. Jag har börjat tycka om lax ganska mycket, kommer jag någongång att uppfylla mina föräldrars önskan och äta andra sorters fiskar? Tveksamt..

Jag måste erkänna att första biokemi föreläsning var rätt så tråkig, men dagens var helt underbar ! Den handlade om proteiner, och olika sorters proteiner såsom fibrösa, globulära och membran proteiner. Hon (vår föreläsare) tog upp ett exempel på hår som består av fibrösa proteiner, och ett ytterligare exempel på permanentning av hår! Det var intressant och roligt, tycker om vår föreläsare.  


(http://www.scibio.unifi.it/triennali/biochem/proteine/images/a-helix.jpg)


Fibrösa proteiner innehåller antingen alfa-helix strukturer eller så kallade beta-strukturer som är raka. Våra hårstrån består av sådana vridna peptidkedjor , det vill säga alfa-helix som bilden visar. De raka och utdragna peptidkedjorna, beta-strukturer finns i exempelvis silke.


// Shams


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0