Tro

Har jobbat nu så mycket att jag inte ens orkar tänka på bloggen. Kommer alltid hem trött och vill bara ligga i sängen och vila.  Nu ser jag fram emot den långa helgen i Lund, Danmark och motala , innehållande ett roligt bröllop!

Har haft många tankar omkring tro, religioner och Gud de senaste dagarna, pga. jobbet så klart. De flesta äldre människorna jag jobbar med är starkt troende. De har även frågat mycket om vad jag har för religion och det är svårt att förklara vad mandaism (annan stavning ; mandaeism), är på den korta tiden man får tillbringa hos dem. Fastän jag inte riktigt tror på religioner, tycker jag att jag har en väldigt intressant religion som är väldigt unik och ovanlig. Någon dag kommer jag förhoppningsvis orka skriva ett långt inlägg om mandaeismen!

Anledning till varför jag inte tror på religioner, har att göra med mitt logiska tänkande. Ändå tror jag på Gud, för att jag tycker inte att allt går att förklaras med logik. Med logik menar jag mest vetenskapen, så att många saker som sker i denna värld, har vetenskapliga förklarningar men inte allt. För att utveckla denna tanke, kan jag ta upp den viktigaste frågan som religiöst troende och vetenskapstroende människor alltid har diskuterat fram och tillbaka: hur skapades jorden?
Då gäller det allså skapelseberättelsen som finns i olika versioner beroende på vilken helig bok man läser den ifrån VS de vetenskapliga teorierna såsom Big Bang och evolutionsläran.
 
Skapelseberättelsen är väldigt söt och gullig men precis som den heter" -berättelse", så är det en berättelse. Det finns absolut inga bevis på att den är sann, eller hur? Personligen har jag svårt att kunna bygga tro på en berättelse som inte har några bevis eller överhuvudtaget någonting som jag själv inte har upplevt eller kan filosofera om.

De vetenskapliga teorierna har åtminstone några slags bevis eller rättare sagt det har gjorts experiment som har bevisat hur det skulle kunna ha gått till. 

Då kan man undra hur jag kan tro på Gud, även om jag vill ha logiska förklaringar ? Det beror på att sedan jag var liten har min mamma pratat om religion och Gud,  så att det sitter i min hjärna att det finns en Gud. När jag blev lite äldre och fick lära mig om alla andra teorier (bla. vetenskapliga och teorier från andra religioner), började jag fundera på varför jag tror på Gud. Och det var då jag kom att tänka på alla konstiga saker som sker i världen, som faktiskt inte går att förklaras med logik eller ja vetenskapen. Jag tänkte mest på när man får se på nyheter att när tillexempel jordbävningar har varit någonstans och att det finns en liten flicka eller pojke som har överlevt under jord i ett antal dagar utan mat och dryck. Enligt vetenskapen borde den lilla personen vara död och visst är det svårt att säga hur länge en kropp kan klara sig utan näring för att det är så individuellt men det finns alltid gränser inom vetenskapen. Och livet har inga gränser.

Där tror jag Gud kommer in, han eller hon eller vi säger den, tror jag,  rättar till saker och ting när det behövs och gör lite mirakel här och där . Och kan någon svara på nästa fråga jag tänker ställa? Det sägs att Big Bang började med en koncentrerad punkt eller med tomrum , vad är den punkten , varför fanns den från början överhuvudtaget och vem/vad ligger bakom den? Jag vet inte men på något märkligt sätt tror jag att Gud är inblandad i denna början av livet på jorden.

Nu tänkte jag diska, duscha, och packa väskan !

// Shams

Kommentarer
Postat av: "Tikrit"

Hej shams, hittade din blógg av en slump och fann ett intresse för just de inlägget. Jag är själv mendai och vet vilken inställning vi har gentemot islam och koranen men jag ber dig att vara öppen.



Många ateister använder big bang som ett motargument men det dom inte vet är att big bang stödjer religionerna då big bang förklaras i bibeln och koranen.



Orkar inte skriva så mkt då jag sett att du varit inaktiv sens årsskiftet så jag kör en snabb copy+past :



Naturvetenskapen säger oss att hela vårt universum skapades genom en enda stor smäll nämligen mera känt som "Big Bang". Astronomer och astrofysiker har med flera års hårt arbete kommit fram till att detta är fakta. Big Bang är ett fenomen som är vetenskapligt bevisat och det finns inget som kan motbevisa detta och därför klargörs det som ett faktum.





Det hela började med att små gasmoln attraherade varandra och det medförde att det bildades en energirik sammanvävd punkt. Endast på någon sekund exploderade denna punkt och detta var universums födelse. Galaxerna formades och utifrån galaxerna formades stjärnor, planeter, solen etc. Universums ursprung är väldigt unik och chansen att detta skulle ske slumpvis är noll. Bevisen för "Big Bang" är flera. Ett av bevisen är att idag förflyttar sig galaxerna längre och längre bort från varandra vilket medför att det måste ha utgått från en punkt. Ett annat bevis är att själva ljusskenet från den stora smällen finns kvar än idag. Det kallas kosmisk bakgrundsstrålning och kan registreras överallt i universum.







"INSER DE inte, de som vill förneka sanningen, att himlarna och jorden [en gång] utgjorde en enda, sammanhållen massa och att Vi skilde dem åt?" [Koranen 21:30]





"Och Han vände sig mot rymden, som var rök, och sade till den och till jorden: "Kom villigt eller nödda och tvunga!"- och de svarade:" Vi kommer villigt!".[41:6]





Bibeln säger också "vet dom inte att vi skapat alltet ur intet och ljuset ur mörkret"





2009-02-03 @ 00:34:29
Postat av: Shams

hejhej..

trevligt att du hittat hit! men jag tror inte att jag förstår vad du syftar på? Vad har koranen att göra med mina tankar kring tro?

2009-02-15 @ 11:32:28
Postat av: sima

hej shams. jag är oxå mendai och du verkar vara en intressant person =D... jag undrade bara om jag kunde få ditt hotmail så vi kunde chatta med varandra, ha de bra .

mvh: sima

2009-05-23 @ 16:48:20
Postat av: jessica

hejsan!

jag undrar eftersom du är mendia, undara jag om du vet hur man kan konvertera till er religon.

tacksam för svar

2009-08-08 @ 01:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0