Fördomar

Oj, såg nyss att det var mer än en vecka sen jag uppdaterade bloggen. Dåligt av mig.
Idag är jag ledig, och det känns hur härligt som helst, jobbigt bara att jag känner mig en aning sjuk och stressad. Har nu ialla fall lyckats handla och laga mat och snart ska jag sätta igång med labrapportskrivandet. Jag hatar att plotta grafer i excel, för jag förstår mig seriöst inte på skiten. Hade hellre velat göra de för hand, men det får man inte antar jag? I vilket fall som helst så ska jag försöka. Och lyckas jag inte ska jag be någon hjälpa mig imorgon.

Grillpartyn med tjejerna var riktigt roligt, och folket var helt underbart. Äntligen fick jag träffa Linneas kille och vi kunde inte sluta babbla tills i mitten av natten. Han sa väldigt intressanta saker såsom vilken bild han och även andra sydafrikaner har av araber. Den skiljer sig så extremt mycket från den bilden svenskarna har.

Oftast betraktas araber som högljudda, dominanta, kontrollernade och aggressiva människor i Sverige. Förutom de andra fördomarna gällande yrke, religion och kvinnornas roll i samhället. Behöver jag ens säga vilka är dessa tydliga, vanliga, igenkända och karaktäriserade fördomar om araber?Jag säger de ändå ! Ni vet, arabiska män som jobbar som pizzabagare, taxi- , busschaufförer, och andra lågutbildade yrken.
 
När det gäller religion, så blir människor förvånade över att det finns mandaeiska, kristina, judiska, yazidiska, människor, för att enligt många finns bara religionen islam i arabländerna. (det finns säkert flera religioner än de jag nämnde).

Pizzabagarnas och busschaufförarnas fruar har blivit färdigutbildade av sina mödrar till att vara den perfekta frun, som skall kunna laga mat, städa, tvätta, ta hand om barnen och mannen och framförallt lyda honom och inte ha någon speciell åsikt i något ämne.


Och nu till verkligheten! Visst håller jag med om att araber ändå är mer högljudda än andra (inte i mitt fall, för de flesta i min familj är lugna), använder sig av kropsspråk och uttrycker sig på ett annorlunda sätt än svenskar. Att prata högt, får andra människors uppmärksamthet, och att använda sig av kroppsspråk ger ett intryck av att man inte är nervös ( visst skulle man tro att en person var nervös om han/hon bara stod still och pratade lågt?) och att man har kontroll av läget. Dessa faktorer kan ha lett till fördomarna om dominans, och kontrollens. Häromdagen slog det mig, när jag på skoj sa "jag slår dig, om du fortsätter....", och då sa min svenska kompis på skoj, " vad våldsam du är..." Saken är att i vårt arabiska språk, har vi en hel del olika uttryck som man säger och en av de är det här med "jag slår dig".( Har ni sett Svenska 2 med Shan The Man Atci? Ialla fall finns det en rolig scen där han säger " idiot, gå härifrån innan jag slår dig! "). Kan översättningar av uttryck ge fel bild om ett folk?

Arabiska pizzaägare och bagare finns, även taxichaufförer. Men har någon undrat om de verkligen inte har någon annan utbildning? Har någon undrat om de tycker om det de håller på med? Jag antar att en del människor inte tänker på att när man inte bor i sitt eget land blir allt svårare med allt, som att få arbete med sina utbildningar, och även att kunna klara av att arbeta med ett helt främmande språk. Av egen kännedom och erfarenhet, vet jag att invandrar araber som bor i länder där engelska är språket, såsom England , arbetar nästan alla med vad de är utbildade till. Detta beror på att tillexempel i Irak, läser man alla utbildningar, förutom de samhällsinriktade på engelska(jag tror det gäller många andra arabiska länder) Det gör att man känner sig säker att arbeta med ett språk som man har läst tidigare. Att arbeta med det svenska språket är definitivt inte enkelt.

Många menar också att arabiska ungdomar som har levt länge i Sverige inte är motiverade och är ig-barn. När jag gick på gymnasiet, fanns det 4 irakier, jag, en annan tjej i min NV klass, en kille i en annan NV klass, och en tjej på omvårdnad. Sedan fanns det andra araber, som också gick NV, eller samhäll. Majoriteten gick natur eller samhäll. Många av de som gick IV var sådana som precis kommit till sverige och som ville lära sig extra mycket svenska och även repetera andra ämnen på svenska för att utbilda sig vidare.

När det gäller religionen, finns det inte särskillt mycket att diskutera om, eftersom är man påläst och allmänutbildad, så vet man att MAJORITETEN av människorna i arabländerna är muslimer, förutom i Libanon, där faktiskt majoriteten av befolkningen är kristina (jag har för mig att det är 60%). Så varför blir man förvånad när man hör att det finns en judisk irakie?

Jag som arab måste erkänna att vi inte är de mest jämställdiga människorna i världen. Men nu i dagsläget håller många arabiska feminister på att förbättra situationen. Men den felaktiga fördomen, handlar mest om att man tror att vi arabiska kvinnor inte är speciellt smarta, eller högutbildade. Jag har inga speciella procentsiffror om hur många utbildade respektive outbildade det finns, men i dagsläget är väldigt många arabiska kvinnor utbildade och har en roll i samhället. Dessa som inte är det, har oftast anledningar som stoppat dem från att bli något, oftast fattigdom (just nu i irak pga rädsan att riskera dö när går ut på gatan ), och en liten liten del(som finns kvar från äldre tider) som blir stoppade av sina fädrar och bröder. Återigen är MAJORITETEN utbildade, och inte är hemmafruar frivilligt.

Nu till det mest intressanta. Dessa fördomar finns i Sverige. Vet ni vilken bild sydafrikaner har om oss araber? De ser oss som lugna, snälla, trevliga, smarta, och mjuka. Motsatsen eller hur? Både jag, linnea och hennes kille blev chockade. Vi diskuterade fram och tillbaka och kom fram till varför man har olika syn på ett folkslag. Vi sa att eftersom folket i sydafrika har gått igenom svåra saker, såsom svält, krig, sjukdomar osv, har de blivit tuffa. Visst har också araber gått igenom en hel del skit också, men vi är nog inte lika tuffa och starka som afrikaner. Därför tror jag att i just det fallet kommer afrikanerna att dominera över oss araber, och då anses vi vara svagare och mjukare. Situationen i sverige är motsatt. Svenskar har inte gått igenom lika tuffa saker som araber (har svenskar överhuvudtaget gått igenom svåra saker?), därför är vi tuffare och anses vara mer dominanta.

Nu har jag slösat bort massa tid på bloggen, måste verkligen sätta igång med lab.rapporterna.

OBS. Shit vilket långt inlägg!

// Shams


Kommentarer
Postat av: Malin

Intressant inlägg! Och bra skrivet :)

Det du sa med att vissa araber är högljuda och att det kan bero på att de vill visa sig ha kontroll över situationen (något som jag ofta märkt är väldigt viktigt för de jag träffat isf, dock inte bara bland araber, utan även människor från exempelvis Turkiet, en del afrikanska länder osv), det ligger nog något i det!

Tack för ett tänkvärt inlägg!

Frid, Malin

2008-05-21 @ 22:24:41
URL: http://malinastankar.blogg.se
Postat av: Shams

Hej Malin!
Tack så mycket för din kommentar!
Kollade lite på din blogg, den verkar vara intressant, har dock inte hunnit läsa mycket. Ska nog läsa lite senare..
// Shams

2008-05-22 @ 12:48:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0